اخلاق حرفه اي
در حيطه علوم پزشکي

       

         کمیته های اخلاق بیمارستانی درکليه بیمارستان هاي دانشگاه علوم پزشکي تهران فعال شد.
         با دستور رئیس محترم دانشگاه از بهمن ماه سال 1390 کمیته های اخلاق بیمارستانی در 26 بیمارستان تابعه دانشگاه فعال شد.
       هدف از فعال سازی این کمیته ها بررسی موارد چالش برانگیز اخلاقی، ارائه خدمات مشاوره ای، بررسی طرح های پژوهشی مغایر با اصول اخلاقی و آموزش اخلاق پزشکی به همه گروههای درگیر در امر سلامت اعم از گیرندگان و ارائه کنندگان خدمات سلامت است.
 
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, توسط واحد اخلاق حرفه ای |

 

                « پروردگارا مرا از عشق به حرفه خود و محبت تمام مخلوقات آكنده ساز. قبول مكن كه حرص و طمع و كسب مال و جاه و مقام مرا در انجام دادن حرفه پزشكي تحت تأثير قرار دهد، زيرا دشمنان حقيقت و بشر دوستي ممكن است به سهولت مرا اغفال كنند و مرا از وظيفه شريف نيكي كردن به بندگان دور سازند.
مرا قوت قلب عطا فرما تا هميشه آماده خدمت به مردمان فقير، غني، دوست و دشمن، خوب و بد باشم و به تمام اشخاص كه در نتيجه بيماري رنج ميبرند، به يك نظر بنگرم.
در كنار بستر بيماران و هنگام معاينه آنان فكر من روشن باشد و افكار خارج در آن راه نيابد تا آنچه را كه به تجربه و علم آموخته ام در نظر داشته باشم.
كاري كن كه بيماران به من و هنر من اعتماد داشته باشند تا نصايح و دستورهاي مرا اجرا نمايند.
حقه بازان و شيادان لشكر اقوام و بستگان را، كه هزاران اندرز مي دهند، و مراقبان بيمار را كه به عقيده خودشان همه چيز مي دانند، از بستر بيماران دور كن زيرا مصلحت انديشي و دخالتهاي بي مورد اين اشخاص در اغلب موارد باعث عدم موفقيت پزشك و سبب مرگ بيمار مي گردد.
اگر نادانان مرا شماتت و مسخره كنند كاري كن كه عشق هنر پزشكي مرا مانند زرهي حفظ كند تا بتوانم بدون اعتنا به مقام و شهرت، و سن دشمنانم در حقيقت پايداري كنم.
در مقابلِ بيماران لجوج و خشن به من صبر و ارفاق عطا فرما و كاري كن كه در تمام امور ميانه رو باشم ولي از عشق به علم هيچگاه سيراب نشوم.
اين فكر را كه از عهده هر كاري بر مي آيم از من دور كن. به من اراده، فرصت، و نيرويي عطا فرما كه همواره بر معلومات خود بيفزايم.
من امروز مي توانم در معلومات خود مطالبي را كه تا ديروز بر من مجهول بودند كشف نمايم، زيرا هنر پزشكي دامنه وسيعي دارد و فكر بشر هم همواره جلوتر ميرود».
 
 
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, توسط واحد اخلاق حرفه ای |

 

استاد دانشگاه تورنتو گفت: در حال حاضر دانشجویان در طول تحصیل تنها سه واحد دروس مرتبط با اخلاق پزشکی را می‌گذرانند و این دوره کوتاه پاسخگوی نیاز آنها برای آشنایی با اصول اخلاقی در پزشکی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، پرفسور "عبدالعزیز ساشادینا" در دومین کنگره اخلاق پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه فرهنگ بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به بی‌دینی شهرت دارد، اظهار کرد: اخلاق فضیلتی است که انسان‌ها می‌توانند کسب کنند و لازمه تمام حرفه‌ها است.
وی با بیان اینکه اخلاق پزشکی با اخلاقیات ارسطویی متفاوت است، افزود: اخلاق پزشکی کمک می کند تا که یک پزشک در سخت ترین شرایط تصمیمی بگیرد که می‌تواند منجر به سرزنش و یا ستایش او شود.
این استاد افتخاری دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به اینکه پزشکی هنری است که رابطه مستقیم با مناسبات انسانی دارد، بیان کرد: تمام پزشکان باید بتوانند در شرایط حساس بهترین تصمیم گیری را کنند.
ساشادینا با بیان اینکه مباحث مرتبط با اخلاق پزشکی که هم اکنون در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود برگرفته از مطالب تدوین شده در کشورهای غربی است، ادامه داد: اسلام دارای فرهنگ غنی است که برمبنای انسان دوستی شکل گرفته اما تاکنون به این فرهنگ غنی توجهی نشده است.
وی اضافه کرد: اخلاق پزشکی باید متناسب با فرهنگ هر کشور باشد.
این استاد دین شناسی و اخلاق دانشگاه تورنتو با اشاره به اینکه دین داری و حقوق افراد باید در مراحل درمان بیماران توسط پزشک مورد توجه قرار گیرد، اذعان کرد: بیماران می‌توانند در مورد سلامت خود تصمیم بگیرند و پزشک ناچار است تمامی مراحل درمان را با رضایت بیمار انجام دهد.
ساشادینا با بیان اینکه اخلاق پزشکی در تمام دنیا تاکید دارد که انسان می‌تواند بدون کمک گرفتن از قدرت وحی برای سلامت خود تصمیم بگیرد، تصریح کرد: بنابراین نظریه اخلاق پزشکی از دین جدا شده اما اسلام معتقد است عقل انسانی در تمام موارد نمی‌تواند با قاطعیت تصمیم گیری کند و نیاز به کمک وحی دارد.
نوشته شده در تاريخ شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, توسط واحد اخلاق حرفه ای |

 

به نقل از خبرگزاري مهر:
قدرت الله مومنی، دبیر علمی کنگره اخلاق پزشکی ظهر پنج شنبه 4 اسفند در دومین کنگره سالیانه اخلاق پزشکی کشور اظهارداشت: 
اخلاق پزشکی تنها به معنای بیان صفات اخلاقی پزشک نیست بلکه نوعی آگاهی عمیق پزشک از نظریه‌های اخلاقی پایه است. اخلاق پزشکی یعنی آشنایی با روش به کارگیری اصول اخلاقی مبتنی بر نظریه‌ها در تصمیم‌گیری‌های پزشکی است.
وی بیان داشت: اخلاق پزشکی به این معنا شاخه‌ای از دانش فلسفه است که ارتباط وسیعی با دانش پزشکی دارد.
دبیر علمی کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت تصریح کرد: جامعه پزشکی باید پیوسته بر اخلاقیات پزشکی فرهنگ‌سازی و کار کند و نه اینکه تنها در سال به برگزاری یک همایش اکتفا کند.
وی افزود: به منظور ایجاد بستر مناسبی برای همگرایی و فضایی برای تبادل نظر پیرامون اخلاق پزشکی این کنگره برگزار شد هر چند هیچگاه با برگزاری چند همایش به اهداف صد درصد نمی‌رسیم.
مومنی به محورهای برگزاری همایش اشاره کرد و ادامه داد: این کنگره بر محور اخلاق پزشکی در بخش آموزش، درمان، پژوهش، بهداشت و مبانی اسلامی اخلاق پزشکی  بنا نهاده شده است و دارای 18 امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان دارد.
وی با اشاره به اینکه این همایش از امروز به مدت سه روز برگزار می‌شود، افزود: بررسی مقایسه‌ای پایه‌های اخلاقیات پزشکی در اندیشه سکولار و معارف اسلامی، بررسی مبانی اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلام، اخلاق پزشکی در آموزه‌های قران و استقرار یک نظام اخلاق پزشکی اسلامی در ایران با الگوگیری از سیره و فرمایشات حضرت علی (ع) ازمباحث مطرح شده در نخستین روز از این همایش است.
دبیر علمی کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت تاکید کرد: عناصر و ساختاربرنامه‌ درست اخلاق پزشکی مبتنی بر تجارب بین‌المللی و تدوین استراتژی‌های توسعه آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیگر مباحث مطرح شده در مراسم افتتاحیه این کنگره است.
وی اضافه کرد: ایجاد نقاط کور در دیدگاه حرفه‌ای دانشجویان پزشکی در دوره بالینی و نقش قوانین نانوشته، بازنگری درس اخلاق پزشکی، مقوله‌ای جدی و اثرگذاری در عرصه سلامت، بررسی مقایسه‌ای دو روش آموزشی یادگیری مبتنی بر مسئله، بحث در گروه کوچک و ویژگی‌های یادگيری در رشته پزشکی در راستای حکیم و طبیب شدن از منظر دانشجویان و منابع علمی و موانع استراتژیک در تحقق اخلاق پزشکی،  محوری‌ترین موضوعات این کنگره است.
 

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, توسط واحد اخلاق حرفه ای |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.